Totožnost mohou klienti VoZP prokazovat mobilem
10. července 2024
Vojenská zdravotní pojišťovna nově umožňuje klientům prokazovat svoji identitu aplikací eDoklady v chytrém mobilním telefonu. Tuto službu spustila s půlročním předstihem oproti termínu určeném v zákoně.
V aplikaci eDoklady, kterou stát zprovoznil v letošním roce, je zatím k dispozici pouze občanský průkaz v elektronické podobě. Postupně však do ní přibudou i další osobní doklady.
Uživatel si stáhne aplikaci eDoklady do mobilního zařízení, následně se autorizuje pomocí Identity občana (například prostřednictvím nástroje Bankovní identita). Aplikace mu po tomto ověření zobrazí jeho občanský průkaz, který může začít používat ve styku s úřady i některými zdravotními pojišťovnami, včetně VoZP.
Jak to funguje v praxi? „Vojenská zdravotní pojišťovna se již zařadila mezi certifikované ověřovatele, takže její klienti mohou eDoklady používat. Při návštěvě kontaktního místa VoZP je klient vyzván k předložení dokladu totožnosti. Pokud chce místo klasické plastové občanky použít její elektronickou verzi, ověří zaměstnanec jeho identitu v této aplikaci pomocí QR kódu,“ vysvětluje vedoucí klientských služeb pojišťovny Kateřina Pokorná.
Je potřeba upozornit na to, že aplikaci eDoklady (určenou pro ověřování totožnosti při osobním kontaktu) nelze zaměňovat za aplikaci eObčanka, která slouží výhradně k přihlašování k on-line službám.
Implementací aplikace eDoklady pokračuje VoZP v dlouhodobém procesu digitalizace a elektronické komunikace, jehož hlavním cílem je co nejvíce zjednodušit klientům přístup ke službám a benefitům pojišťovny. Již několik let mohou pojištěnci využívat k vyřízení většiny záležitostí webový Klientský portál či mobilní aplikaci Zdraví na klik.
VoZP je však také průkopnicí ve sdílení údajů mezi úřady, aby je nemuseli nahlašovat klienti každému zvlášť. Jako první zdravotní pojišťovna například implementovala moderní řešení výměny údajů s Českou správou sociálního zabezpečení a pracuje na obdobném propojení s Finančním úřadem či Úřadem práce.