Časté dotazy - FAQ
Připravili jsme pro vás odpovědi na vaše nejčastější dotazy:.
Dotazy
Jak požádat o vydání nového průkazu pojištěnce (EHIC)?
O nový průkaz pojištěnce můžete požádat prostřednictvím elektronického formuláře. Další možností je žádat také prostřednictvím Klientského portálu nebo mobilní aplikace Zdraví na Klik.
Jak mohu registrovat novorozence?
Novorozence lze přihlásit prostřednictvím elektronické přihlášky, ke které přiložíte kopii rodného listu. Přihlášku můžete podepsat online podpisem (BankID SIGN) nebo vám přihlášku zašleme k podpisu poštou. Papírovou přihlášku pojištěnce lze společně s kopií rodného listu zaslat poštou nebo prostřednictvím datové schránky na příslušnou pobočku dle místa bydliště.
Novorozence můžete přihlásit také osobně na kterémkoli kontaktním místě VoZP.
Zákonný zástupce (matka, otec) je povinen do 8 dnů ode dne narození přihlásit narozené dítě u zdravotní pojišťovny, u které je pojištěna v době porodu matka dítěte. V případě, že matka není zdravotně pojištěna v ČR, stává se dnem narození dítě pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je zdravotně pojištěn otec v den narození dítěte.
Jak postupovat, když chci jet do lázní, na kterých se bude podílet veřejné zdravotní pojištění?
Ošetřující lékař (specialista) Vám vystaví doporučení pro absolvování lázeňské péče.
Samotný návrh na lázeňskou péči může vystavit jak odborný lékař specialista, tak praktický lékař na základě doporučení lékaře specialisty. K vyplněnému návrhu přiložte odborné zprávy od specialisty (neměly by být starší než 2 měsíce), EKG (nutné u osob starších 40 let), vyjádření internisty ke schopnosti pacienta absolvovat lázeňskou péči (nutné u osob starších 70 let). Pokud je lázeňská péče indikována po operaci nebo hospitalizaci, dodejte i propouštěcí zprávy. Poté podklady podepište, zkontrolujte adresu, kontaktní telefon a vypsaná lázeňská zařízení.
U dětí do 6 let je z prostředků veřejného zdravotního pojištění hrazen i průvodce pro pobyt. U starších dětí je nutné (v případě potřeby průvodce) doložit psychiatrické nebo psychologické vyšetření s doporučením. Pokud je dítě starší 6 let zdravotně postižené, je dostačující doložit žádost a zdůvodnění doprovodu od praktického lékaře pro děti a dorost, příp. specialisty, kterého dítě navštěvuje.
V případě žádosti o úhradu průvodce u dospělých pojištěnců, je nutné doložit v návrhu zdravotní zdůvodnění od praktického lékaře nebo specialisty.
Veškeré podklady pro absolvování lázeňské péče je možné předat osobně na kteroukoliv pobočku nebo jednatelství VoZP, ev. je možné poslat poštou na adresu Koterovská 34, 304 55 Plzeň.
Termín nástupu si s lázeňským zařízením domlouvá pacient individuálně.
U schválené komplexní lázeňské péče je hrazeno ubytování, strava i procedury. Návrh je zdravotní pojišťovnou zasílán přímo do lázeňského zařízení.
U příspěvkové lázeňské péče jsou zdravotní pojišťovnou hrazeny pouze procedury. Návrh je zaslán pojištěnci, který jej pak předá lázeňskému zařízení, ve kterém si sjedná termín nástupu.
Případné doplatky za nadstandardní ubytování, služby a další poplatky lázeňskému zařízení se netýkají zdravotních pojišťoven. Dotazy k těmto doplatkům směřujte vždy na dané lázeňské zařízení.
Nedaří se mi nalézt ošetřujícího lékaře, je možné mi jej zajistit?
V případě problému s vyhledáním lékaře, který by si Vás zaregistroval nebo ošetřil Vás požádáme o vyplnění elektronické žádosti k řešení nedostupnosti zdravotních služeb
Jak mohu zaslat podklady pro podání příspěvku?
Papírovou žádost lze podat na kterémkoli kontaktním místě VoZP, a to osobně nebo poštou. K žádosti prosím přiložte všechny požadované doklady, jejichž výčet najdete pod každým příspěvkem. V případě odeslání poštou si prosím vyberte vámi nejbližší kontaktní místo K proplacení příspěvku je zpravidla třeba předložit originál dokladu o úhradě, který se bez vyžádání nevrací. Vyžádané doklady budou vráceny zpět s označením „UPLATNĚN PŘÍSPĚVEK PREVENCE“. Podrobnosti o požadovaných dokladech naleznete u každého příspěvku.
Elektronicky lze příspěvky podávat také prostřednictvím Klientského portálu nebo mobilní aplikace Zdraví na Klik. Postup pro registraci do Klientského portálu
Upozorňujeme, že mobilní aplikace Zdraví na klik je závislá na registraci v Klientském portále, bez registrace na Klientském portále není možné mobilní aplikaci používat.
Jak mohu nahlásit změnu bankovního spojení?
Pro evidenci změny bankovního spojení můžete využít formuláře Hlášení bankovního spojení Formulář lze doručit osobně na naše kontaktní pracoviště VoZP, zaslat korespondenčně, můžete jej také zaslat přílohou na e-mailovou adresu info@vozp.cz (formulář je nutné před odesláním ošetřit podpisem). Změnu bankovního spojení nahlásíte i prostřednictvím Klientského portálu a aplikace Zdraví na Klik.
Musím jako pojištěnec hlásit změnu plátce pojistného?
V případě nástupu do zaměstnání nebo ukončení pracovního poměru vzniká oznamovací povinnost zaměstnavateli a to včetně změny dalších údajů (změnu zdravotní pojišťovny zaměstnancem, skutečnosti rozhodné pro povinnost státu platit za zaměstnance pojistné), a to nejpozději do osmi dnů. Zaměstnanec je povinen oznámit příslušné zdravotní pojišťovně zmíněné skutečnosti neprodleně sám, zjistí-li, že jeho zaměstnavatel svoji povinnost nesplnil, nebo pokud změnu zaměstnavateli nesdělil. Pojištěnec je povinen sdělit v den nástupu do zaměstnání svému zaměstnavateli, u které zdravotní pojišťovny je pojištěn. Stejnou povinnost má i tehdy, stane-li se pojištěncem jiné zdravotní pojišťovny v době trvání zaměstnání; tuto povinnost musí splnit do osmi dnů ode dne změny zdravotní pojišťovny.
Zahájení a ukončení samostatné výdělečné činnosti je pojištěnec povinen oznámit své zdravotní pojišťovně nejpozději do osmi dnů ode dne, kdy tuto činnost zahájil nebo ukončil. Pojištěnec, který podniká na základě živnostenského oprávnění, splní tuto oznamovací povinnost i tehdy, učiní-li oznámení příslušnému živnostenskému úřadu. Další informace k OSVČ
Hlášení kategorie osoby bez zdanitelných příjmů (OBZP) je pojištěnec povinen oznámit své zdravotní pojišťovně do osmi dnů (osobou bez zdanitelných příjmů se pojištěnec stává, pokud po celý kalendářní měsíc není zaměstnancem, není osobou samostatně výdělečně činnou a není za něj plátcem pojistného stát). Vše o kategorii OBZP
Skutečnosti, které vedou ke vzniku nebo zániku povinnosti státu platit pojistné je pojištěnec povinen oznámit své zdravotní pojišťovně nejpozději do osmi dnů. Za osoby nezletilé nebo osoby bez způsobilosti k právním úkonům plní tuto povinnost jejich zákonný zástupce.
Dokumenty prokazující změnu plátce pojistného lze dokládat:
Osobně, na kterémkoli kontaktním místě
Zasláním na e-mailovou adresu info@vozp.cz
Prostřednictvím Klientského portálu
Jaká je v roce 2025 minimální výše pojistného pro OSVČ?
Minimální výše pojistného v roce 2025 činí 3 143 Kč. Částka je splatná nejpozději do 8. dne následujícího měsíce. Další informace týkající se OSVČ
Jaká je v roce 2025 minimální výše pojistného pro OBZP?
Pro osoby bez zdanitelných příjmů je stanovena měsíční záloha ve výši 2 808 Kč. Částka je splatná nejpozději do 8. dne následujícího měsíce. Další informace týkající se OBZP
Jak změnit adresu trvalého bydliště/kontaktní adresy?
Po vydání OP se adresa trvalého bydliště zpravidla propisuje automaticky z Registru obyvatel. Pro ověření nás můžete kontaktovat na telefonním čísle 222 929 199 nebo elektronicky prostřednictvím e-mailové adresy info@vozp.cz Změnu adresy si můžete ověřit také v Klientské portále nebo v aplikaci Zdraví na Klik.
Kontaktní adresu lze nahlásit stejným způsobem, tedy telefonicky, emailem, prostřednictvím Klientského portálu nebo Aplikace zdraví na Klik. Postup pro registraci do Klientského portálu
Jak požádat o kartu do BeneFit Klubu?
Do BeneFit Klubu vstoupíte po vyplnění přihlášky. Na e-mail uvedený v přihlášce vám bude během několika dnů zaslán aktivační odkaz. Po jeho rozkliknutí (ideálně v mobilním telefonu) se zobrazí vaše digitální karta BeneFit Klubu, kterou si uložíte do svého telefonu v aplikacích Google peněženka, Portmonka nebo Apple peněženka.
Nepřišel mi aktivační kód pro dokončení registrace do Klientského portálu, jak mám postupovat?
Kontaktujte nás telefonicky na čísle 222 929 199 nebo svůj požadavek směřujte na adresu info@vozp.cz
Kde najdu poskytované příspěvky Vaší zdravotní pojišťovny?
Na těchto stánkách naleznete veškeré programy z fondu prevence a výhody v rámci BeneFit Klubu
Poskytuje VoZP také cestovní pojištění?
Cestovní pojištění je v dnešní době při cestách do zahraničí nutnost. V rámci smluvního partnera, společnosti AXA Assistance CZ si pojištění na cesty sjednáte za zvýhodněné ceny online, https://www.vozp.cz/cestovni-pojisteni
Za léky v lékárně hradím nemalou částku, může mi pojišťovna část peněz vrátit?
Od 1. ledna 2025 se mění systém úhrady započitatelných doplatků za léky na recept, léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely. Nový systém přinese rychlejší uplatnění ochranného limitu a zjednoduší proces pro pacienty i lékárníky.
Co to znamená pro pacienty?
Žádné zpětné přeplatky: Po dosažení ochranného limitu přestanou pacienti v lékárně platit započitatelné doplatky. Rozdíl pokryje zdravotní pojišťovna přímo lékárně.
Okamžitá změna: Jakmile pacient dosáhne limitu, přestává doplatky platit v daném roce. Nemusí čekat 60 dní po ukončení daného čtvrtletí.
Snížení administrativní zátěže: Na straně pojišťovny se sníží množství přeplatků zasílaných složenkou místo na bankovní účet.
Informace v eReceptu: Pacienti si mohou zkontrolovat zaplacené doplatky a stav limitu v aplikaci eRecept.
Co je ochranný limit?
Ochranný limit je maximální částka, kterou pacient ročně zaplatí za započitatelné doplatky. Výše limitu závisí na věku a zdravotním stavu:
Děti do 18 let: 1 000 Kč
Dospělí 19–64 let: 5 000 Kč
Senioři 65–69 let: 1 000 Kč
Senioři 70+ a invalidé 2. a 3. stupně: 500 Kč
Pokud jste osobou invalidní ve 2. nebo 3. stupni a nebyl vám přiznán invalidní důchod, máte také nárok na snížený limit doplatku za léky. Pro uplatnění nároku je však nutné doložit zdravotní pojišťovně kopii Posudku o posouzení zdravotního stavu.
Přeplatky za rok 2024
Poslední přeplatky za léky z roku 2024 vyplatí pojišťovny do 60 dnů od ukončení 4. čtvrtletí 2024. Od ledna 2025 již pacienti při dosažení limitu žádné přeplatky platit nebudou.
Nenašli jste odpovědi na své dotazy?
Kontaktujte naše Call centrum, napište nám přes formulář nebo se osobně zastavte na naši pobočku