Telemedicína
Konzultace s praktickým lékařem, lékařem-ambulantním specialistou, klinickým psychologem a klinickým logopedem i rutinní vyšetření a kontrolu je od 1. července možné absolvovat na dálku. Pro mnohé pacienty, kteří kvůli obavám před nákazou covid-19 stále odkládají návštěvu lékaře, to může být vítané východisko. Odborníci totiž varují před tím, aby lidé ignorovali příznaky jiných chorob nebo zanedbávali preventivní vyšetření. VoZP svým klientům videokonzultace s lékaři plně uhradí.
Chytili jste při táboření pořádnou rýmu a kašel, které potřebujete vyležet? Dítěti se vysypala po těle vyrážka? Z chlorované vody v bazénu máte zánět spojivek? Řízli jste se při krájení pečiva a nejste si jisti, jestli „je to na šití“? Kvůli těmto a desítkám jiných nepříliš vážných zdravotních obtíží obvykle není nutné osobně navštívit lékaře. Přesto to bez něj úplně nejde. Ať už kvůli tomu, že se potřebujete poradit ohledně léčby, získat e-recept, nebo se neobejdete bez neschopenky.
Jak se vyhnout cestě do ordinace a nekonečnému vysedávání v čekárně, kde navíc můžete někoho nakazit nebo naopak sami něco chytit? A co teprve když už potíže pominuly a vás čeká jen kontrola?
Řešením pro tyto situace je telemedicína, při které osobní návštěvu ordinace nahrazuje „setkání“ na dálku pomocí videohovoru.
Koronavirová epidemie přiměla pacienty a jejich lékaře k tomu, aby ve velkém začali využívat k řešení méně závažných zdravotních potíží telefonické konzultace. Vojenská zdravotní pojišťovna je během nouzového stavu umožnila praktickým lékařům a lékařům-ambulantním specialistům prakticky neomezeně vykazovat.
„Po uvolnění karanténních opatření není důvod tento komfortní a vyzkoušený způsob komunikace mezi lékařem a pacientem utlumit. Právě naopak. Vojenská zdravotní pojišťovna jej svým klientům bude poskytovat i nadále a posune jej na vyšší úroveň tzv. telemedicíny,“ vysvětluje ředitelka zdravotního odboru VoZP Markéta Benešová.
Stačí internet a kamera s mikrofonem
Co to přesně znamená? Již od července zavedla VoZP v koordinaci se Svazem zdravotních pojišťoven nový, plně hrazený výkon s názvem Telemedicína – videokonzultace vzdáleným přístupem. Smluvní praktičtí lékaři a lékaři-ambulantní specialisté mohou svým pacientům pojištěným u Vojenské zdravotní pojišťovny nabízet vyšetření a konzultace na dálku prostřednictvím videohovoru. Stačí, aby obě strany měly k dispozici spolehlivé připojení k internetu a na počítači nebo mobilním zařízení kameru s mikrofonem. Lékaři, kliničtí psychologové a kliničtí logopedi si mohou sami zvolit, kterou z běžně dostupných aplikací budou k videohovorům s pacienty používat, není tedy potřeba do ordinace kupovat a instalovat speciální software.
„Videokonzultaci lze u svého praktického lékaře, lékaře-specialisty, psychologa či logopeda využít z důvodu změny zdravotního stavu, u kterého není nutné navštívit jej osobně, např. při běžném virovém nachlazení s kašlem a rýmou. Navíc díky tomu nedojde k vzájemné nákaze pacientů v čekárně. Na kameru můžete lékaři ukázat třeba vyrážku na kůži, zánět spojivek, ječné zrno a mnohé jiné příznaky. Ošetřující lékař rozhodne o dalším postupu,“ popisuje výhody telemedicíny revizní lékař VoZP Ladislav Hadravský.
Další možností, jak videokonzultaci využít, je podle něho kontrolní vyšetření, při kterém lékař spolu s pacientem zhodnotí, zda byla terapie účinná.
„Samozřejmě může nastat, že videokonzultace nebude dostatečná pro zhodnocení stavu a lékař rozhodne, že je nutná osobní návštěva v ordinaci,“ upozorňuje doktor Hadravský.
Podmínkou nutnou k zajištění bezpečnosti telemedicíny je to, že ošetřující lékař pacienta zná. U registrujícího praktického lékaře nebo gynekologa tedy půjde video použít už pro prvotní konzultaci nového zdravotního problému. U lékaře-ambulantního specialisty, klinického psychologa nebo klinického logopeda to bude možné pouze jako kontrolní vyšetření poté, co byl pacient s daným zdravotním problémem vyšetřen přímo v ordinaci. Videokonzultaci pak v žádném případě nelze využít jako náhradu preventivní prohlídky.
Lékaři, kliničtí psychologové a kliničtí logopedi jsou povinni uvést pokaždé v zápisu do zdravotnické dokumentace pacienta důvod upřednostnění videokonzultace před osobní návštěvou, její obsah a výsledek, uvést čas zahájení a ukončení a uložit obrazovou dokumentaci (fotografie nebo printscreeny videohovoru).