• Pojištěnci
  • Plátci
  • Poskytovatelé
  • Kontakty
O VoZP
Pojištěnci
Poskytovatelé

Poplatky u lékaře: Co byste měli vědět jako pojištěnci Vojenské zdravotní pojišťovny

Kdy jsou registrační poplatky povinné?

Podle platné legislativy není lékařům dovoleno podmiňovat poskytování zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění úhradou registračních poplatků nebo „sponzorských darů“. Tyto požadavky nemají oporu v zákoně a jedná se i o porušení smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb, kterou má poskytovatel (lékař) uzavřenou se zdravotní pojišťovnou, tj. poskytovatel nesmí podmínit právo pojištěnce na svobodnou volbu lékaře, zdravotnického zařízení nebo na poskytnutí hrazené zdravotní péče žádnými registračními poplatky nebo sponzorskými dary a za poskytnutou zdravotní péči hrazenou pojišťovnou nebude od pojištěnce, pokud to nevyplývá z právních předpisů, vybírat žádnou finanční úhradu.

Pokud lékař vyžaduje platbu, je jeho povinností objasnit, jaké konkrétní služby tato částka zahrnuje a vystavit účet s podrobným popisem.

Dohoda o hrazení poplatků proto může být pouze výsledkem dobrovolného smluvního jednání mezi pojištěncem a poskytovatelem zdravotních služeb. Na tuto dohodu není ze zákona žádný právní nárok na straně poskytovatele a nelze jí podmiňovat přijetí do péče nebo pokračování v dosavadní péči. Pokud máte pochybnosti, zda požadovaný poplatek odpovídá zákonu, neváhejte se obrátit na Vojenskou zdravotní pojišťovnu, Českou lékařskou nebo stomatologickou komoru, případně příslušný krajský úřad.

Kdy je poplatek oprávněný?

Lékař může požadovat úhradu pouze za zdravotní služby, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění. Mezi tyto výkony mohou patřit například některé nadstandardní služby nebo výkony, které lékař nemá nasmlouvány se zdravotní pojišťovnou. V těchto případech musí být pacient předem informován o ceně a způsobu úhrady těchto služeb. Také musí být k dispozici seznam cen těchto výkonů na viditelném místě v ordinaci.

Co dělat v případě podezřelého jednání?

Pokud se setkáte s nejasnými nebo neoprávněnými požadavky na platbu:

  • Požádejte lékaře o podrobné vysvětlení a doklad o uhrazených službách.

  • Obraťte se na svou zdravotní pojišťovnu s žádostí o přešetření.

  • Stížnost můžete směřovat i na profesní komory nebo krajský úřad.

Prevence a pravidelné kontroly

Veškerá preventivní péče, například gynekologické prohlídky, péče o těhotné nebo léčba gynekologických obtíží, je hrazená z veřejného zdravotního pojištění. Výjimkou mohou být některé specializované úkony, na které pojišťovna přispívá z fondu prevence.

Nepodléhejte nátlaku na úhradu poplatků, které nejsou oprávněné.

Pokud si nejste jisti, zda je požadavek na úhradu služeb oprávněný, vyžádejte si písemné informace o rozsahu placených služeb, které můžete zaslat na kontaktní e-mail infolinky Vojenské zdravotní pojišťovny  info@vozp.cz.