POZOR, změna lhůt pro podání žádostí o příspěvky
Vážení klienti, dovolujeme si upozornit, že žádosti o příspěvky podané osobně na kontaktních místech nebo na papírových formulářích nově přijímáme pouze do 30. 11. 2024.
Do 31. 12. 2024 lze podat žádost elektronickou cestou, tedy prostřednictvím Klientského portálu nebo mobilní aplikace Zdraví na klik, případně datové schránky žadatele.
Všeobecné podmínky čerpání příspěvků z programů preventivní péče VoZP
Pravidla čerpání příspěvků
Každý pojištěnec VoZP, který hradí (nebo je za něj hrazeno) zdravotní pojištění v ČR, může v kalendářním roce vyčerpat nanejvýš tři RŮZNÉ příspěvky ze všech preventivních programů. Do tohoto limitu se nezapočítávají příspěvky pro dárce krve a kostní dřeně (program ZDRAVÍ), příspěvky v programech ZDRAVÁ DUŠE a ZDRAVÝ POJIŠTĚNEC, speciální příspěvek pro dobrovolné hasiče a celníky na očkování proti hepatitidě ani speciální příspěvek na nízkobílkovinnou dietu pro pacienty se vzácnými dědičnými metabolickými poruchami.
Žádost o příspěvek může podat pojištěnec, který je nepřetržitě pojištěn u VoZP od data úhrady služby nebo věci do data vyplacení příspěvku; za nepřetržitost trvání pojistného vztahu se nepovažuje přerušení pojistného vztahu vzniklé odhlášením z důvodu dlouhodobého pobytu v zahraničí ze zdravotního pojištění v ČR.
Příspěvky nemůže čerpat pojištěnec přihlášený ke zdravotnímu pojištění v jiné zemi EU. To se týká i všech kategorií tzv. výpomocně registrovaných osob.
Příspěvky mohou čerpat pouze pojištěnci, kteří nemají vůči VoZP závazky a mají splněny všechny povinnosti.
Možnost čerpat příspěvky ztrácejí pojištěnci, u nichž VoZP zjistila, že jsou přihlášeni k jiné zdravotní pojišťovně, bez ohledu na to, kdy uhradili službu či věc, na kterou žádají příspěvek.
Každý příspěvek si lze nechat vyplatit pouze jednou v roce, a to do stanoveného limitu pro tento konkrétní příspěvek. Pokud je částka na dokladu o úhradě nižší než limit, příspěvek nelze následně dočerpat na jiný doklad.
Uhrazení jednoho produktu/služby lze využít k čerpání pouze jednoho konkrétního příspěvku, nikoli více různých příspěvků.
Příspěvek lze poskytnout pouze na skutečně uhrazené náklady. Za uhrazené náklady se nepovažuje platba, která byla vrácena prodejcem.
Příspěvek lze poskytnout pouze na službu či věc, kterou pojištěnec skutečně využil (využívá) ke zdravotní prevenci.
Příspěvky se nevztahují na doplatky za očkovací vakcíny, zdravotní služby, léčiva ani zdravotnické prostředky částečně hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Rovněž nelze přiznat příspěvek na léčiva, vakcíny ani zdravotní služby, které jsou plně hrazeny z veřejného zdravotního pojištění.
Příspěvky lze poskytnout pouze na produkty či služby hrazené v hotovosti nebo bezhotovostní platbou žadatelem nebo jeho zástupcem. Nelze akceptovat úhradu formou jakéhokoli druhu poukazu, věrnostní nebo slevové karty, bodů, kreditů ani benefitní poukázky či karty s částečným příspěvkem zaměstnavatele. To neplatí při úhradě očkovacích látek u žádostí o příspěvky na očkování, kde je klíčový doklad o aplikaci.
Nelze akceptovat úhradu z podnikových fondů či benefitních programů zaměstnavatelů (FKSP apod. – s výjimkou podprogramu Rekondičně ozdravné pobyty v programu Zdravý zaměstnanec).
Žádost a doklady o úhradě
O příspěvek žádá pojištěnec prostřednictvím:
a) elektronického formuláře na Klientském portálu VoZP s připojením kopií dokladů ve formátu PDF, JPG, PNG nebo TIFF.
b) mobilní aplikace Zdraví na klik s připojením kopií dokladů ve formátu PDF, JPG, PNG nebo TIFF (aplikace umožňuje doklad nafotit a převést do PDF).
c) papírové žádosti, jejíž formulář je k dispozici na www.vozp.cz nebo na každém kontaktním místě VoZP, s připojením dokladů, které jsou uvedeny u každého příspěvku.POZOR, žádost o příspěvek nelze zaslat e-mailem.
Papírovou žádost lze podat na kterémkoli kontaktním místě VoZP, a to osobně nebo poštou (případně ve formě fotokopie datovou schránkou žadatele). K žádosti prosím přiložte všechny požadované doklady, jejichž výčet najdete pod každým příspěvkem. V případě odeslání poštou si prosím vyberte vám nejbližší kontaktní místo. Fotokopii dokladu o úhradě lze přiložit k papírové žádosti u těch produktů, u kterých si žadatel potřebuje uschovat originál kvůli případné reklamaci (např. sportovní přilba, pomůcky pro miminko, brýle pro děti, paruka), a dále u vitamínů pro děti, doplňků stravy pro těhotné ženy či kloubní výživy pro seniory zakoupených v e-shopu lékárny. Podrobnosti o požadovaných dokladech naleznete u každého příspěvku.
Za nezletilého pojištěnce podává žádost jeho zákonný zástupce.
Za pojištěnce může podat žádost rovněž jiný zástupce, a to osvojitel, pěstoun, poručník či opatrovník, pokud doloží pravomocné rozhodnutí o svěření pojištěnce do péče (příp. o jmenování opatrovníkem). O příspěvek za pojištěnce může požádat rovněž instituce, které byl tento pojištěnec svěřen do péče na základě rozhodnutí soudu (diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy atd.) – zaměstnanec instituce, který za pojištěnce žádá, doloží kromě soudního rozhodnutí o svěření pojištěnce do péče také pověření k podání žádosti vystavené touto institucí.
Náležitosti dokladů o úhradě
Doklad o úhradě musí být v českém jazyce a v české měně.
Nejednoznačné, pozměněné nebo jakkoli znehodnocené doklady nelze akceptovat.
Vždy musí být jednoznačně zřejmé, že částka byla skutečně uhrazena. Pokud to z dokladu zřejmé není, je nutné úhradu doložit jiným způsobem, např. částí výpisu z bankovního účtu, potvrzením o platbě kartou či v hotovosti, potvrzením od vystavitele dokladu, že eviduje doklad jako uhrazený, případně potvrzením o platbě z pošty nebo přepravní služby. Další potvrzení o platbě je nutné přiložit i v případě, že z dokladu o úhradě, který obsahuje údaje o odběrateli, není jednoznačně zřejmé, že platbu provedl žadatel (případně pojištěnec, za něhož podává žádost jakožto zástupce).
Dokladem o úhradě může být účtenka, příjmový podkladní doklad, zjednodušený daňový doklad (paragon), faktura či potvrzení o úhradě.
Účtenka musí obsahovat cenu, datum úhrady, předmět úhrady (konkrétní produkt či službu), razítko nebo název vystavitele, IČO.
Příjmový pokladní doklad a zjednodušený daňový doklad (paragon) musí obsahovat jméno a příjmení žadatele nebo jeho zástupce, cenu, název vystavitele, datum vystavení, předmět úhrady (konkrétní produkt či službu).
Faktura musí obsahovat jméno a příjmení žadatele nebo jeho zástupce, cenu, datum vystavení, předmět úhrady (konkrétní produkt či službu), název, sídlo a IČO vystavitele. K faktuře není nutné dokládat další potvrzení o úhradě pouze v případě, že na ní je jednoznačná informace o uhrazení (např. nápis Uhrazeno, Neplaťte, K úhradě 0 Kč, úhrada: Hotově). Informaci na faktuře o zvoleném způsobu úhrady (např. kartou on-line, dobírkou, bankovním převodem atd.) nelze považovat za důkaz o skutečném uhrazení. Vždy musí být zřejmé, že náklady na faktuře byly uhrazeny pojištěncem (nebo jeho zástupcem) a nikoli jinými osobami.
Potvrzení o úhradě musí obsahovat jméno a příjmení žadatele nebo jeho zástupce, cenu, název vystavitele, razítko vystavitele, datum vystavení, předmět úhrady (konkrétní produkt či službu).
Z dokladu o úhradě musí být jednoznačně zřejmé, za co byla úhrada provedena.
U všech příspěvků na pohybové aktivity pak musí být z dokladu jednoznačně zřejmé, o kterou konkrétní aktivitu jde. V případě úhrady nabití kreditu (čipu, karty) lze akceptovat i doklad o úhradě, na kterém je konkrétní aktivita dopsána ručně, avšak pouze s razítkem a podpisem poskytovatele.
Nelze akceptovat doklad o úhradě více produktů/služeb najednou, pokud z takového dokladu jednoznačně nevyplývá uhrazená cena každého jednotlivého produktu/služby.
Nelze akceptovat doklad o úhradě za více osob, ze kterého není zřejmá uhrazená částka za jednotlivce (např. rodinná permanentka). Výjimka je přípustná:
u permanentní vstupenky na plavání (vč. dobití karty nebo čipu), kterou využívá více pojištěnců, avšak všechny žádosti o příspěvek vztahující se k této vstupence musejí být předloženy pohromadě. K žádosti musí být přiloženo čestné prohlášení jednoho z žadatelů, že vstupenku využívá více osob, včetně jmen ostatních žadatelů. Příspěvky se pak v součtu proplatí pouze do výše ceny vstupenky.
u dokladů o úhradě vitamínových přípravků a kloubní výživy pro seniory, pokud je na dokladu uvedeno více balení (např. jsou-li na jedné účtence uvedena dvě balení vitamínových přípravků, je možné na tuto účtenku podat dvě žádosti o příspěvek pro dva pojištěnce). Rozpočítat na více pojištěnců úhradu za jedno dražší balení není možné.
Lhůty pro uplatnění dokladů a podání žádosti
Doklad o úhradě musí být datován a úhrada musí být provedena v kalendářním roce, v němž je žádáno o příspěvek, s výjimkou dokladů o úhradě k příspěvku na pomůcky pro kojení a péči o miminko – viz níže: „výjimky z pravidla 90 dnů“.
Žádost o příspěvek je nutné podat do 90 dnů od data na dokladu o úhradě, nejpozději však:
do 31. 12. 2024 u žádostí podaných elektronickou cestou, tj. prostřednictvím Klientského portálu či mobilní aplikace Zdraví na klik, případně prostřednictvím datové schránky žadatele.
do 30. 11. 2024 u žádostí podaných osobně na kontaktním místě VoZP nebo podaných na papírovém formuláři a zaslaných poštou či vhozených do schránky/sběrného boxu na kontaktním místě.
Rozhodující je u on-line žádostí datum, které se automaticky zaznamenává při odeslání na Klientském portálu nebo v mobilní aplikaci Zdraví na klik, u žádostí na papírových formulářích datum na poštovním razítku.
Výjimky z pravidla 90 dnů:příspěvky pro dárce krve a kostní dřeně, které se řeší samostatně,
příspěvek pro těhotné ženy a maminky po porodu na služby laktační poradkyně, kdy doklad o úhradě může být datován až šest měsíců po narození dítěte,
příspěvek na pomůcky pro kojení a péči o miminko, kde mohou být doklady o úhradě datovány až čtyři měsíce před narozením dítěte (tedy i z předchozího roku) a musí být předloženy nejpozději šest měsíců od narození dítěte; o příspěvek však lze pro každé dítě požádat pouze jednou,
příspěvek na lázně pro válečné veterány po návratu ze zahraniční mise (program Válečný veterán), kde lze podat žádost po dobu 12 měsíců po návratu ze zahraniční mise.
U příspěvku na sportovní a ozdravné pobyty je dokladem o úhradě pro přiznání příspěvku potvrzení školy o absolvování pobytu (u školních pobytů) nebo potvrzení organizátora (u letních sportovních pobytů), přičemž lhůta 90 dnů se počítá ode dne následujícího po dni ukončení pobytu.
V případě, že je předkládáno pro jeden příspěvek více dokladů o úhradě (pomůcky pro péči o miminko), počítá se lhůta 90 dnů od data na tom posledním.
U příspěvků na očkování je rozhodující datum aplikace. Příspěvek se poskytuje výhradně na součet částek za očkovací látku a její aplikaci, jiné výdaje spojené s očkováním uplatnit nelze.
U příspěvků, kde je stanovena věková hranice, musí datum na dokladu o úhradě odpovídat stanovenému věku nebo věkovému rozmezí (například je-li horní věková hranice 18 let a žadatel je narozen např. 21. 11. 2006, končí možnost podat žádost o příspěvek 21. 11. 2024).
Nabídka preventivních programů nezakládá automatický nárok na jejich čerpání.
VoZP si vyhrazuje právo:
rozhodovat o splnění stanovených podmínek pro přiznání příspěvku,
měnit v průběhu roku náplň preventivních programů, podmínky čerpání i výši příspěvků nebo ukončit poskytování kteréhokoli příspěvku. Každá změna bude uveřejněna na internetových stránkách VoZP.
Informace k programům preventivní péče vám rádi poskytneme na telefonním čísle 222 929 199 nebo na e-mailu info@vozp.cz.